Serious Request

2014-12-21 21.23.54-2

Het is dit jaar voor het eerst in mijn stad, Haarlem. In de zomer mocht ik al mee brainstormen over de online aanpak, en nu staan ze er. Gisteren ben ik met twee impro-teamgenoten langs geweest om een cheque van ruim €900 langs te brengen.

Het heeft een beetje een carnavals-sfeer. Een hoop dronken jongeren, veel rotzooi, veel politie en eigenlijk weinig te doen. Op het grote plein staat iedereen eigenlijk een beetje aapjes te kijken en bier te drinken, maar de sfeer is overwegend positief. Dat het dag en nacht doorgaat zorgt ook voor de carnavals-sfeer.

Ik kijk er met een beetje jaloezie naar. De acties, het fondsenwervende, hoe gesmeerd het allemaal loopt en vooral de gigantische hoeveelheid aandacht die ervoor is. Dat moet ik met mijn eigen werk nog maar zien te bereiken. Daarentegen, zo’n concreet doel als het Rode Kruis heeft gekozen is natuurlijk veel tastbaarder dan onderzoek om ziektes te verminderen. Een gezondheidsfonds zal een minder groot publiek aanspreken dan een hulporganisatie.

Ik word me er ook weer bewust van dat ik eigenlijk helemaal geen radio meer luister. Ik mis hitjes van nu, en de dingen die ik zelf luister (ook nieuwere muziek) heeft de radio dan weer niet bereikt. Door het kijken en luisteren naar Serious Request ontdek ik gelukkig wel weer een lekker stampnummer om op hard te lopen: Runaway van Galantis. Zoals Ode To The Bouncer en Hello in eerdere jaren is het hard op weg om het anthem te worden van deze week.

Published by

Victor

Ik ben de oprichter van het Duurt-Lang muziekblog. Ik schrijf de meeste blogs. Staat hier een afbeelding, tekst of muziek dat van jou is en dat je weggehaald wil hebben of op zijn minst anders gecredit, stuur me dan even een mailtje op victor@duurt-lang.nl, of laat een reactie achter hieronder.

One thought on “Serious Request”

  1. Serious Request. Jaloers? Zeker! En dan vooral op het optimale bereik en de aantrekkingskracht van het fenomeen an sich.

    De school van mijn zoon haalde maar liefst ruim 40.000 euro op. Niet vanwege het aansprekende doel, want daar werd begin van het schooljaar openlijk over getwijfeld. Nee, eigenlijk omdat ze altijd al geld inzamelen voor SR. Dit jaar in Haarlem was wel extra bijzonder door er een sponsorloop aan te koppelen, en het geld persoonlijk af te leveren.

    40K – netto: opgehaald met een goed georganiseerde actiedag/ veiling en een sponsorloop.

    Stel ze hadden bij 3 FM dit jaar alles hetzelfde aangepakt, en er was alleen gekozen voor het thema aangeboren hartafwijkingen. Ik denk dat er dan nog steeds 40 K was opgehaald op de school van mijn zoon. De Massamediale aanpak met zo’n sterke mediapartner en een concept dat zich bewezen heeft, en plaatsvindt in de kersttijd: dat zorgt ervoor dat de euro’s binnenrollen. Thema is van ondergeschikt belang. Denk ik.

    Je wordt meegezogen door de grootsheid van het fenomeen.

    Met hier en daar ook wel wat kritiek, maar de positieve vibe overheerst. Hier wil je bij zijn/ aan meedoen. Als bedrijf, club of particulier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.