[ESNS13] dag 3: Youtube, Ray Cokes & The Royal Concept

226667_10152407611255654_369111640_n

Met een prima nacht slapen achter de rug ging ik vrijdag weer op tijd richting de Oosterpoort. Na een bezoekje aan ex-collega Tim schoof ik precies op tijd aan bij de keynote van Mark Mulligan. Mark is een bekende naam in de industrie en heeft een scherpe analytische blik. Zijn keynote stond dus bol van prachtige oneliners en statistieken. Een van de mooiste vond ik de volgende:

Artist Metrics

Hierin zie je dat veel Facebook likes en veel Youtube views dus niet leiden tot veel albumverkopen, en dat de huidige generatie artiesten dus veel minder albums verkoopt dan de oudere generatie. Het kan ook zijn de jongere generatie geen kopers zijn omdat ze op een andere manier naar muziek luisteren. De romantiek van het kopen van een album omdat er een hit opstaat is weg, omdat de hit op elk moment op elke device beschikbaar is. Bezit verandert in toegang. Het is dan ook geen verrassing dat Mark eraan toevoegt dat er altijd verandering zal zijn. De enige zekerheid is onzekerheid. Het gevaar dat hierbij op loer ligt is dat artiesten teveel op een platform inzetten. Als je als artiest alles op Youtube zet of juist op Facebook, dan kan je nogal van een koude kermis thuiskomen als de dienst ineens gesloten of verkocht wordt. Hoe dan ook, Mark zorgde voor een goed begin van de derde dag.

Na Mark ging ik langs een promotiepraatje van MobileRoadie, die de Eurosonic-app hadden gebouwd. Een mooi systeem, maar de Eurosonic-app was denk ik niet het beste voorbeeld. Desondanks interessant en daarna ging ik door naar de volle zaal waar Youtube zijn festival-streaming activiteiten valueerde. Een interessant panel met mensen van Youtube, Sziget, Lowlands, 3voor 12, 3FM, BBC en Universal. Alle betrokken partijen waren aanwezig en dat leidde tot goede gesprekken. Youtube vertelde dat het begon met het streamen van een U2-concert, en daarna kwam de samenwerking met Coachella. De Europese festivals volgden en vinden het vooral interessant vanuit een PR-oogpunt. De belangen zijn overigens wel complex, want naast een mediapartner heb je ook te maken met de artiesten, die weer gemanaged worden door de maatschappijen. En dan hebben we het nog niet eens over de live en on-demand rechten van de artiesten. Al met al een panel wat duidelijk maakt hoe ingewikkeld het streamen van een festival eigenlijk is.

De zaal werd nog voller toen Google (inderdaad eigenaar van Youtube) de zaal betrad voor de volgende sessie. Hierbij werd er in gegaan op digitale rechten en de manier waarop Google mee wil werken in het bestrijden van piraterij. Zo verwijderen ze automatisch aangevulde zoektermen zoals torrents of download in een zoekopdracht en hebben ze een geautomatiseerd systeem die binnen heel korte tijd links kan verwijderen die naar illegale content leiden. Een super-interessante sessie.

Tot slot een van de hoogtepunten van Eurosonic, wat mij betreft: Ray Cokes’ Eurosonic Revue. Jeugdheld Ray Cokes, die ik op mijn 14e dagelijks bekeek op MTV in zijn programma Most Wanted, had 5 bands in de zaal die twee nummers speelden en die hij interviewde. Zo ontdekte ik alvast Molotov Jukebox, waar ik later die avond nog naartoe ging. Ray heeft niks van zijn gevoel voor humor en zijn presenteerstijl ingeleverd in de afgelopen jaren, en het was een genot om hem live aan het werk te zien. Achteraf ben ik dan ook compleet starstruck met hem op de foto gegaan. Gewoon, omdat het kon.

Na een snelle hap scheurde ik naar de Grote Markt, waar ik mijn host Mayke weer ontmoette. Ze was met twee vriendinnen en het was dus niet erg dat ik zelf even naar The Royal Concept ging kijken. Ik had er veel verwachtingen van, en die werden allemaal ingelost. Ze speelde strakker dan strak, de zanger lag tijdens het eerste nummer al op de grond en het ene nummer was nog catchier dan de andere. De energie spatte van het podium en het zou me niks verbazen als ze in Augustus op Lowlands staan.

Terug op de Grote Markt werd er snel overleg gepleegd wat het plan werd. Een korte stop in de Buckshot later waren de vriendinnen afgehaakt en ging ik met Mayke naar het Groninger Museum. We startten met het Drentse duo Tangarine. De vergelijking met Simon En Garfunkel is al vaak gemaakt, en zeker niet ten onrechte. De broers spelen prachtige tweestemmige country-nummers. De ene harmonie is nog mooier dan de andere en ze zijn een dag later volledig terecht getekend door Excelsior. Als er een album van ze uit gaat komen, dan geef ik hem mijn vader kado.

Na Tangarine liepen we naar boven om daar weer de Molotov Jukebox te zien. Ze maakten er een feestje van, met hun balkan-latin-gypsy stijl. En dat voor een band uit Engeland. Ook hier verbaasde het me niks dat ze al op Sziget hebben gestaan. Wat ik wel denk is dat het meer een band is om live te zien, dan om een album van te luisteren.

Tot slot, om het helemaal af te maken gingen we nog even naar de Simplon, waar de Daft Punk/Justice-coverband Terribly Overrated Youngsters de derde dag Eurosonic perfect afsloot.

Published by

Victor

Ik ben de oprichter van het Duurt-Lang muziekblog. Ik schrijf de meeste blogs. Staat hier een afbeelding, tekst of muziek dat van jou is en dat je weggehaald wil hebben of op zijn minst anders gecredit, stuur me dan even een mailtje op victor@duurt-lang.nl, of laat een reactie achter hieronder.

One thought on “[ESNS13] dag 3: Youtube, Ray Cokes & The Royal Concept”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.